Najczęstsze usterki maszyn budowlanych 


Specyfika pracy maszyn budowlanych sprawia, że trzeba je regularnie serwisować w celu utrzymania poszczególnych układów w dobrym stanie. Jest to oczywisty sposób na to, by ograniczyć przestoje w pracy. Na powstawanie awarii wpływa wiele czynników – trudne środowisko pracy, przekraczanie dopuszczalnego obciążenia przewidzianego przez producenta, brak terminowości wymiany olejów, płynów i filtrów czy używanie maszyn niezgodnie z przeznaczeniem. Które usterki pojawiają się najczęściej?

Awarie układu jezdnego i napędowego 

Najbardziej eksploatowanymi maszynami budowlanymi są koparki, koparko-ładowarki oraz dźwigi. To, co łączy znaczną część tych urządzeń, to układ gąsienicowy, który umożliwia pracę w trudnym terenie. Powstające w nim usterki najczęściej wynikają z dużych obciążeń i poruszania się po nierównym podłożu. Największą awaryjność mają gąsienice gumowe, które w pewnych warunkach szybko ulegają zniszczeniu. Z przyczyn eksploatacyjnych dochodzi także do awarii układu jezdnego w pozostałych maszynach budowlanych. Problemy również występują w układzie napędowym. Brak takich czynności jak sprawdzanie poziomu oleju i płynu chłodniczego, nieregularne przeprowadzanie wymian lub wycieki prowadzą do zatarcia silnika. Inne częste awarie to uszkodzenie tłoków i pierścieni tłokowych, zatarcie łożyska korbowego oraz uszkodzenie turbiny.

Usterki maszyn budowlanych w pozostałych układach 

Poprawne działanie silnika oraz utrzymanie optymalnej temperatury w poszczególnych podzespołach zależy od chłodzenia. Właściciel danego sprzętu powinien regularnie sprawdzać stan pompy wody i wentylatorów, a w przypadku ich zużycia dokonać wymiany. Nowe pojazdy mają coraz więcej układów elektrycznych. Choć usprawniają one pracę i wygodę użytkowania, bywają dość awaryjne, szczególnie zimą. Problemy w tym obszarze najczęściej powstają przez klemy, styki i wtyczki. Czasem wystarczy wyczyścić je z zabrudzeń i rdzy, innym razem niezbędna jest wymiana na nowe. Naprawy maszyn budowlanych są niezbędne także przez usterki w układzie hydraulicznym. Najczęściej objawia się to wyciekiem płynu, skokami ciśnienia lub niepoprawną pracą. W celu uzyskania pierwotnych parametrów przeprowadza się regenerację, która polega na rozłożeniu, czyszczeniu, naprawie i złożeniu.